fbpx

Bloot in Europa

Bloot op vakantie

kroatië

Hoewel je het niet meteen zou denken, is Kroatië al heel lang een geliefde plek voor naaktrecreatie. Al in 1934 werd op het eiland Rab het eerste naaktstrand geopend. Sindsdien hebben veel mensen zowel de officiele als de talrijke niet-officiele naaktstranden weten te vinden. Er zijn in Kroatië geen specifieke wetten over naaktrecreatie in het land. Wel worden de regels zoals ‘veroorzaak geen overlast’ gehanteerd. Deze regels worden door de Kroatische autoriteiten erkend als ‘speciale wetten’. Naaktrecreatie wordt door Kroatische toeristenbureaus aangemoedigd en ook door de overheid wordt Kroatië op de kaart gezet als land waar naaktrecreatie heel goed kan.

Bloot in de zon in Kroati:e

Vind alle blootlocaties in Kroatië

meer lezen

Eindeloos veel eilanden, ontelbare baaien, heerlijk weer, vriendelijke mensen en een fantastische keuken. Een rondreis over de Kroatische eilanden is een groot maar vooral ontspannen avontuur. Veel heb je niet nodig. We nemen een tentje mee, maar de zwembroek laten we thuis.

Bron: magazine BlootGewoon! #4 – 2019

Het is warm. De zon is bijna onder en de rotsen gloeien nog na. In de verte glijdt een zeilboot langzaam voorbij. Aan de horizon tekenen de bergen van het vasteland zich af. Het is bijna etenstijd. Alleen valt in beweging komen niet mee, die hangmat ligt zo lekker. Eilandhoppen, daarvoor zijn we in Kroatië. En eilanden heb je hier. Meer dan duizend zelfs. Als je op de kaart kijkt, lijkt het net of er allemaal kleine stukjes van het vasteland zijn afgebrokkeld.

We zijn geland op het vliegveld van Split en nu we daar toch zijn, kunnen we het niet over ons hart verkrijgen om de stad links te laten liggen. De hoofdstad van de provincie Dalmatië ademt het verleden. Vanaf de boulevard zien we de witte jachten deinen in het glasheldere water van de Adriatische zee, terwijl we ons een paar stappen verderop eeuwen terug wanen in de tijd. En in een film. Het paleis van Diocletianus is niet alleen werelderfgoed, maar was ook decor voor scènes van hitserie Game of Thrones. Zoals wel meer plekken die we zullen bezoeken. Maar goed, we komen hier niet voor de filmsets. We willen op die mooie eilanden in ons blootje in de zon zitten.

Stip in de verte

Om de ferry naar onze eerste bestemming te kunnen pakken, het eiland Hvar, nemen we de oude kustweg die langs eindeloos veel baaien naar het zuiden slingert. In veerboothaven Drevnik ruist het water over het kiezelstrand. Er is alleen geen veerboot te zien. Dus doen we wat de andere wachtenden ook doen: eerst even met de pootjes in het water en dan lekker op een terrasje zitten. Koud bier, beetje mensen kijken. En rustig wachten tot de stip in de verte verandert in een kleine veerboot.

Veerboot in Kroatë

MET DE FERRY IN KROATIË
Zorg bij Kroatische veerboten dat je er minstens een half uur van tevoren bent, want vol is vol. Op zich is er dan nog geen man overboord want kaartjes zijn de hele dag geldig, dus ook voor een volgende boot.

Wind in de haren

We laten Drevnik achter ons en genieten met de wind in de haren van het langzaam voorbijglijdende uitzicht. Zodra we voet zetten op Hvar, lijkt het alsof de tijd anders verloopt dan op het vasteland. Trager. Geduldiger. We halen diep adem en ruiken het eiland. Een tikje zilte zee en verder vooral lavendel, rozemarijn, tijm en zoete jasmijn. Camping Mlaska blijkt een goede plek om weer even te wennen aan geen kleren om je lijf. Bij de ingang wijzen twee borden je de weg: blote billen? Linksaf. Kleren aanhouden? Dan naar rechts. Ieder deel heeft zijn eigen baai. Wij slaan linksaf en zetten in de beschutting van een paar oude bomen onze tent op. We slenteren over de camping, kopen een aperitiefje bij de mini-market en eten een romige inktvisrisotto in het restaurant. Die avond vallen we als een blok in slaap bij het geluid van de eindeloos kabbelende golfjes.

Ochtendduik

Niets kan ons voorbereiden op het uitzicht dat zich uitstrekt als we ’s morgens de tent openritsen. De lucht, het water: alles is blauw. Een eindje verderop kijkt een dikke haas even op. En knabbelt dan rustig verder aan het malse gras. Een ochtendduik spoelt de kreukels van onze gezichten. Heerlijk om zo vanuit de tent het water in te lopen. We drogen op in de zon met een kop koffie. Haast moet je niet hebben als je op Hvar bent.

Onze volgende bestemming ligt op de andere uiterste punt van het eiland. Vooral de eerste twintig kilometer vergen gevorderde stuurmanskunst op de smalle kronkelige weg. We rijden langs rotsen, olijfbomen, wilde bloemen en kleine akkers. Achter elke bocht ontvouwt zich een nieuwe ansichtkaart. Langs de weg staan hier en daar kleine kraampjes waar boertjes hun olijfolie, lavendelolie en honing verkopen.

BlootGewoon
‘Vanuit de tent loop je zo het water in’

HIPPIE-EILAND

In het gelijknamige stadje Hvar zitten de terrasjes gezellig vol. De Kroatische keuken laat goed zien wie hier in het verleden de dienst uitmaakten. Bij de bakker kopen we Turkse börek met spinazie en kaas, die we op een bankje in de haven opeten. Daarna bestellen we een echte Italiaanse espresso op een terras. Het is te warm om in de stad te blijven. Gelukkig is verkoeling hier nooit ver weg. En wij gaan naar een wel héél bijzondere plek om te zwemmen. Een watertaxi brengt ons in tien minuten naar Jerolim. Dit mini-eiland is niet groter dan een stukje bos met een prachtig keienstrand rondom. Het ligt op een steenworp van Hvar, maar de sfeer is totaal anders. Het lijkt wel een vrijstaatje, losjes en een beetje hippie-achtig met rieten parasols, handgeschilderde bordjes en een barretje met zitzakken en zelfs een paar schommels in de bomen. Niet alleen de sfeer, ook de dresscode is hier anders, want Jerolim is één groot naaktstrand. Niet dat bloot zijn verplicht is. Het mág, maar moet niet en dat is wel zo relaxed. We smeren onze billen goed in tegen de Kroatische zon en wurmen op onze handdoek tot er geen steentjes meer in onze rug prikken. Wat een paradijs dit.

Strand met Nudists welcome

OCTOPUSJACHT

De volgende dag is warm. We hoeven gelukkig maar een klein stukje te rijden voor de volgende camping. Als we vlak bij onze bestemming zijn, zien we bordjes in de berm waar we even van schrikken: Camp Nudist Vrboska staat erop. Ehm, nudistenkamp? Dat klinkt wel heel heftig, we willen gewoon in ons blootje zwemmen! Het blijkt allemaal reuze mee te vallen. Camping Vrboska is een prachtige terrassencamping aan een ruime baai met een weids uitzicht over het water en een rotsachtig privéstrand. We zetten onze tent op aan de rustige kant – weer praktisch aan het water – en klauteren over een rotsig pad naar het strand voor een duik. Het is rustig op de camping, maar in het hoogseizoen zijn alle blootcampings vol, waarschuwt onze Sloveense buurman, voor hij gewapend met een duikbril, snorkel, flippers en speer op octopusjacht gaat. Wij hangen de hangmatten op tussen twee kromgegroeide dennen en vergeten de rest van de wereld. Tot onze magen knorren: op naar het restaurant. Het leven is goed hier.

‘We halen diep adem en ruiken het eiland: lavendel, rozemarijn, tijm…’

CULTUUR SNUIVEN

Met pijn in het hart rijden we de volgende ochtend naar de ferry. Anderhalf uur lang genieten we vanaf het achterdek van een sprookjesachtig uitzicht op eilanden, totdat het vasteland in zicht komt. Het ambitieuze plan is om vandaag cultuur te snuiven in de oude stad Šibenik. We struinen door de smalle straten, waar de stenen glad gesleten zijn door al die mensen die hier in achterliggende eeuwen liepen. We bekijken de kathedraal, waar nog gaten in de deuren zitten van granaatscherven uit de Balkanoorlog. We eten een ijsje en lopen langs de verstilde kloostertuin, voordat we verder klimmen naar het fort op de top van de heuvel. Het uitzicht is adembenemend.

Uitzicht Kroatië eilandhoppen

PRIVÉ-EILAND

We hebben een tip gekregen die we niet kunnen negeren. We zijn weliswaar op een kampeertrip, maar toen we hoorden over een privé-eiland, waar je in een klein vissershuisje kunt slapen, moesten we wel even gaan kijken. We reizen daarom naar het plaatsje Murter, op het gelijknamige eiland, dat via een brug met het vasteland verbonden is. Twee keer per dag is het écht een eiland. Dan staat de brug een half uur open om boten te laten passeren. De haven van Murter is een deinend woud van lange masten. Wij rijden naar de andere kant van het dorp waar Lovre ons bij een kleine pier opwacht met zijn bootje. Hij pakt onze tassen aan en in twee minuten tuffen we naar de overkant waar we in ons eigen paradijsje belanden. Een klein chalet, een buitendouche, ligbedden in de schaduw. En vooral heel, heel veel rust. We hebben met niemand wat te maken hier. Zodra het geluid van Lovre’s buitenboordmotor wegsterft, trekken we onze kleren uit en duiken het water van de baai in.’s Avonds brengt onze privékapitein ons weer naar Murter, waar wij ons in een visrestaurant op sterrenniveau tegoed doen aan al het lekkers dat in de Adriatische Zee woont. En die wijnen, hadden we het daar al over gehad? Man… Die nacht slapen we als goden op ons eigen onbewoonde eiland.

koffie met uitzicht op zee Kroatië

DE LAATSTE HOP

Na het ontbijt is het tijd om terug te reizen naar het vasteland voor onze laatste hop naar het eiland Pasman. Hier gelukkig geen brug, we mogen weer met de boot! Het eiland Pasman voelt relaxed. Er is hier niet zoveel te doen en dat is heerlijk. Camping Sovinje ligt op vijf minuten van de ferry en heeft twee privéstrandjes. We zetten onze tent op in de olijvenboomgaard, waar we de enige kampeerders zijn en luieren de rest van dag in de hangmat met een boek. Bijna zijn we te laat om brood te bestellen voor de volgende dag. Dat moet je wel doen, want op camping Sovinje is verder niets te krijgen. De vriendelijke dame bij de receptie noteert onze bestelling. Fijne mensen, die Kroaten. Ook op straat is iedereen behulpzaam. Kroatisch is echt niet te verstaan, maar zelfs de oudere generatie spreekt Engels.

‘In de olijvenboomgaard zijn we de enige kampeerders’

DE RIJ VOOR DE FERRY

De volgende ochtend zitten we in de haven van Tkon voor ons laatste kopje koffie. De tafels naast ons zitten vol met toeristen. Het is tien uur ’s ochtends, maar hier en daar staat de wijn al op tafel. Oude mannetjes uit het dorp lezen hun krantjes, roken, lachen en hoesten zich de tranen in de ogen. De rij auto’s voor de ferry wordt steeds langer. We hebben wat speling, besluiten niet aan te sluiten en de volgende boot te nemen. Achterovergeleund kijken we naar het rumoer dat zich voor ons afspeelt. Nog één koffie dan. En het laatste hoofdstuk uitlezen. We willen hier niet weg, maar ons vliegtuig wacht niet. Diepe zucht. Kroatië, we komen terug.

Ontdek blootlocaties in Kroatië

BlootGewoon! magazine

Deze reisreportage stond in ons magazine BlootGewoon! editie 4.

BlootGewoon! is een merk van NFN Open & Bloot. Met jouw steun kunnen wij ons werk blijven doen en help jij mee om een belangrijk doel te bereiken: dat bloot als recreatievorm nog meer maatschappelijk geaccepteerd wordt. Bloot = gewoon! Vind jij dat ook? Word lid van NFN Open & Bloot, we kunnen jouw support goed gebruiken!

Dit doen wij voor jou

Diensten en producten NFN Open & Bloot

Word lid Blootgewoon

*Op een lidmaatschap van NFN Open & Bloot zijn de lidmaatschapsvoorwaarden van toepassing.