Kom op,

één vliegreisje kan toch wel?

Duurzaam reizen met het vliegtuig. Kan dat?

Als je er bewust voor kiest om zonder kleren te recreëren, dan ga je meestal ook bewust om met de natuur. Je scheidt je afval, probeert zo veel mogelijk biologisch te kopen en rijdt een zuinige auto. Maar roomser dan de paus ben je allerminst. Want als het op je vakantie aankomt, dan wil je naar de zon. Voor een prikkie graag en zo snel mogelijk. Dan kom je al gauw op het vliegtuig… Hoe schadelijk is dat nou precies? En hoe kun je wél duurzaam reizen? BlootGewoon! zocht het voor je uit.

DUURZAAM DENKEN – TOT DE LUCHTHAVEN
Die klimaatverandering is lang en breed bewezen. Dat dat zorgelijk is, is een understatement. Dat we de CO2-uitstoot moeten beperken is eigenlijk nauwelijks meer een discussiepunt. De meesten van ons willen maar al te graag een steentje bijdragen aan een beter milieu. Want de natuur, daar geven we om. Maar het vliegtuig boycotten? Voor veel Nederlanders houdt het op de luchthaven wel op met duurzaam denken. Blootrecreanten niet uitgezonderd. Want waar moeten we anders naartoe als de zomer hier ten einde is?

HOE SCHADELIJK IS VLIEGEN?

Hoe schadelijk is het nou precies, dat vliegen? Ga je met vier personen met het vliegtuig op vakantie, dan levert dat een CO2-uit-stoot van 1700 kilo op.

 

Met de auto is dit ongeveer de helft (850 kilo) en met een trein of bus nog maar een kwart (400 kilo). Ter vergelijking: volgens Milieu Centraal levert het energieverbruik van een doorsnee huishouden zo’n 4000 kilo CO2. Vliegen kost dus bijna de helft. Alle vliegverkeer bij elkaar zorgt voor 2,5 procent van de CO2-uitstoot op de wereld. Maar behalve CO2 komen er bij vliegen nog veel andere vieze stoffen vrij. Dat maakt dat vliegtuigen in totaal voor 5 procent van de opwarming van de aarde zorgen. Nu althans, want door onze groeiende welvaart willen we de komende jaren nóg vaker op vakantie. Het liefst met het vliegtuig, want dat is lekker snel.

DE GEMIDDELDE NEDERLANDER

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek maken we gemiddeld 1,3 keer per jaar een vliegreis en dan vooral naar Spanje. Het Wereld Natuur Fonds heeft een aardige rekenhulp om je ecologische voetafdruk in kaart te brengen. Je vult bij de WNF Voetafdruktest twintig vragen in over hoe je woont, wat je eet, wat voor spullen je gebruikt en hoe je reist. Daarna krijg je te zien hoeveel aardoppervlak er nodig is om jouw leefstijl te compenseren. Je hoeft niet bang te zijn dat je slecht uit de verf komt. Als iedereen leeft als de gemiddelde Nederlander zijn er 4,6 aardbollen nodig!

 

Bloot! Magazine

Meer lezen? Bloot! magazine staat bomvol artikelen over vrijheid, ontspannen en lekker in je vel zitten.

TIPS OM DUURZAAM TE REIZEN
De verwarming een graadje lager zetten, een keertje de fiets pakken in plaats van de auto, lege batterijen en Nespresso-cups recyclen, een vegaburger bij het avondeten… We doen ALLES als we maar kunnen blijven reizen. Zijn er nog meer gedachtekronkels om het mooier te maken voor onszelf? Jazeker! Zo is een directe vlucht minder vervuilend dan een met een tussenlanding. En zijn speciale vakantievluchten (‘charters’) minder schadelijk dan lijnvluchten, omdat die beter bezet zijn. Ook kun je bij het boeken van een ticket je CO2-uitstoot ‘compenseren’. Je maakt een paar euro over aan een duurzame organisatie, die dan elders op de wereld een boom voor je plant of het bedrag in een duurzaam project investeert. Moderne aflatenhandel? Of de enige manier om toch nog ‘iets’ voor het milieu te kunnen doen? Feit is in ieder geval dat jaarlijks slechts 130.000 passagiers hun uitstoot compenseren. Kunnen we het vliegtuig zelf dan niet duurzaam maken?


DUURZAAM VLIEGEN?
Dat ziet Paul Peeters, hoogleraar duurzaam toerisme en transport, somber in. Volgens een adviesrapport dat hij vorig jaar voor de Tweede Kamer schreef, zijn de winstmarges bij luchtvaartmaatschappijen vaak maar 10 dollar per ticket, wat te laag is om op korte termijn in zuinigere vliegtuigen te investeren. Als het überhaupt al mogelijk zou zijn om snel een duurzaam vliegtuig op de markt te brengen, want door de strenge regelgeving kan het jaren duren voor een nieuw vliegtuigtype gecertificeerd is. Beter is het volgens Peeters om over te stappen op biobrandstoffen. 

 

Deze zijn alleen veel duurder dan kerosine, waardoor het alleen zin heeft als alle luchtvaartmaatschappijen dit tegelijk doen. Een maatschappij in z’n eentje zou namelijk de concurrentiestrijd niet overleven. Is elektrisch vliegen dan geen optie?  Volgens de meeste experts heeft elektrisch vliegen geen kans van slagen, doordat er niet genoeg energie valt op te slaan in de hedendaagse accu’s. Maar de ontwikkelingen gaan snel op dit vlak. Zo werkt de Amerikaanse startup Wright momenteel aan een concept om vanaf 2030 elektrisch te vliegen tussen Londen en Parijs. En prijsvechter easyJet heeft al ingetekend!

Duurzaam toerisme dichtbij huis
Wil je tot die tijd echt wat bijdragen aan dat betere milieu en kiezen voor duurzaam toerisme? Dan adviseert het Wereld Natuur Fonds om je vakanties en weekendjes weg vooral dicht bij huis te houden en ook de fietsvakantie eens serieus te overwegen. Ook dichtbij huis zijn er volop mogelijkheden voor ‘ecotoerisme’. Nederland barst van de prachtige natuurgebieden, waar je eindeloos kunt rondstruinen zonder de natuur schade toe te brengen. Maar dat levert voor de reisliefhebber een lastige spagaat op: als je al jaren gewend bent om goedkoop en snel naar het buitenland te kunnen, dan voelt dicht bij huis als keihard inboeten. Misschien moeten we dat niet per direct willen, maar gewoon langzaamaan steeds bewuster proberen te leven. Moeten wij bloteriken vooroplopen in milieubewustzijn? Dat doen de meesten van ons gelukkig al. Niet voor niets zijn onze naaktstranden schoner dan menig textielstrand!

TEKST LAETITIA BAARS – BEELD VAN SANTEN & BOLLEURS

 

Duurzame vakanties

Vind jouw duurzame blootvakantie dicht bij huis op onze locatiezoeker BlootKompas! Kies uit bijna 70 campings en accommodaties in Nederland.

Menu