Bloot valt op, bloot trekt de aandacht en bloot maakt alert. Reclamemakers gebruiken daarom bloot vooral in situaties waarbij je normaal gesproken niet bloot gaat. “Wat afwijkt, trekt de aandacht”, vertelt marketingpsycholoog Tom van Bommel in ons magazine. We hebben een aantal (inter-)nationale commercials verzameld, waarin bloot moet zorgen voor stijgende verkopen!
Bloot in reclame
Grenzeloze vrijheid
Netzclub is een Duitse telecomprovider, die de vrijheid van bloot zijn, koppelt aan onbeperkt mobiel datagebruik. De mobiele telefoonaanbieder noemt dat FIK, Freie Internet Kultur. Een knipoog naar FKK, Freie Körper Kultur, de Duitse naam voor in je blootje ontspannen. Je ziet het vaker dat bloot gaan in verband wordt gebracht met je vrij voelen. Dat is ook niet zo gek, want dat is één van de voornaamste redenen om bloot te gaan!
Neutrale kijk op zaken
Het Amerikaanse reclamebureau RPA Advertising maakt gebruik van bloot in haar commercial om aan te geven dat het helpt om onbevooroordeeld naar zaken te kijken. De personen die aan het woord komen, zijn klanten van het reclamebureau. Zij vertellen open en bloot wat ze van het reclamebureau vinden. Door deze vooroordelen af te schudden, wordt het creatieve proces positief beïnvloedt. Dat is bloot zijn: iedereen is gelijk en handelt uit respect naar elkaar.
Puur natuur
Bloot komen we op de wereld, bloot zijn we echt wie we zijn, bloot zijn we puur natuur. Als een merk wil benadrukken dat hun product vrij is van allerlei kunstmatige toevoegingen, verwijzen ze graag naar bloot. Naked Infusions is zo’n merk. De dipsauzen van dit Amerikaanse merk zijn gemaakt van niets meer en niets minder dan gepureerde groenten. Ideaal om bloot van te genieten! Zeg nu zelf… Ziet er eigenlijk hartstikke stoer uit, zo’n naked party?
De reclames uit ons magazine
De toekomst van bloot in reclame
Bloot kan averechts werken. Als je zelf geen moeite hebt met uit de kleren gaan, dan is bloot gewoon voor jou. Maar dat is niet voor iedereen zo. Mede door de impact van social media en internet worden we – met name de jeugd – steeds preutser. Maar tegenover die trend van verpreutsing ziet trendwatcher Rik Roelfzema een anti-trend ontstaan richting authenticiteit: “We willen weer de echtheid van ons lichaam ontdekken en daar hoort een open beleving van bloot bij. Weg van de glamour van Photoshop en Snapchat-filters.” Mooi. Want bloot is heel gewoon!